Apakah Itu Bon Odori?

 Di Jepun, terdapat satu tempoh masa, serta peristiwa-peristiwa tertentu, di mana orang mendoakan roh saudara mara dan nenek moyang mereka yang telah meninggal dunia agar dapat memperoleh Kebuddhaan(Buddhahood) tanpa penderitaan.

Terdapat banyak acara yang diadakan sekitar 15hb bulan ke-7 dalam kalendar lunar lama, diadakan pada umumnya sepadan dengan tempoh empat hari antara 13 dan 16 Ogos. Sebahagian wilayah Kantō menganggap Obon bermula dari 13 hingga 16 Julai, dan di Hamamatsu juga, Obon diadakan pada bulan Julai atau Ogos bergantung pada kawasan itu.

"Bon-Odori," seperti namanya, merujuk kepada tarian (odori) yang diadakan semasa Obon. Salah satu seni rakyat yang digemari oleh orang Jepun, terdapat pelbagai penjelasan, tetapi tarian ini dipersembahkan di seluruh Jepun untuk menerima roh dan menghantar mereka pergi semula.

 Pada masa kini, aspek keagamaan acara itu kebanyakannya telah hilang, dan tarian itu diadakan sebagai acara untuk memeriahkan perayaan musim panas dan sebagainya.


Terdapat banyak kes di mana pergerakan tarian yang diturunkan sejak dahulu lagi dibuat untuk menyelaraskan dengan lirik yang menggambarkan tindakan seperti "menuai padi" atau "mencedok lumpur." Ini memberikan tarian itu kualiti unik yang mudah diingati, bermakna sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian dengan mudah. 

Pakaian boleh terdiri daripada apa sahaja, tetapi memandangkan koreografi berasaskan yukata, orang ramai boleh dilihat memakainya sambil menari. Sama seperti zaman dahulu, Bon-Odori, dengan penekanan pada irama dan pergerakan yang rancak, terus menghidupkan malam musim panas pada hari ini juga.

Selain Bon Odori, ada satu lagi persembahan budaya Jepun yang unik dan digemari; Enshū Dai-nenbutsu.



Enshū Dai-nenbutsu ialah persembahan rakyat yang diiktiraf secara nasional sebagai "aset budaya rakyat tidak ketara yang penting di Jepun." 

Persembahan ini diadakan di dalam dan sekitar Hamamatsu semasa o-bon (Festival Jiwa Jepun) pada bulan Julai atau Ogos dan merupakan tradisi musim panas yang ikonik di rantau Enshū.


+++


Hukum orang Islam menyertai perayaan Bon Odori

Pada asasnya umat Islam adalah ditegah untuk menyertai apa-apa perayaan agama lain. Para ulama telah bersepakat bahawa hukum menyertai perayaan agama lain, sama ada dengan ucapan atau tindakan pada pakaian, makanan atau minuman yang dikhususkan pada hari perayaan tersebut adalah haram jika bertujuan untuk mengagungkan hari perayaan mereka, bahkan majoriti ulama berpendapat bahawa seorang muslim yang mengagungkan syiar-syiar agama lain boleh jatuh ke lembah kekufuran. Manakala individu muslim yang tidak berniat untuk mengagungkannya adalah berdosa, namun tidak sampai ke tahap kufur.

Dalam surah al-Furqan, Allah SWT memuji golongan yang tidak menghadiri hari perayaan orang-orang musyrik. Firman Allah SWT:

وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا

Maksudnya: “Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya”. (Al-Furqan: 72)

Mengenai perayaan Bon Odori, walaupun dikatakan ia telah berevolusi sebagai hanya semata-mata perayaan yang bersifat kebudayaan dengan aktiviti sosial kekeluargaan, namun umat Islam wajib mematuhi hukum-hakam syarak dalam menghadiri sesuatu majlis atau tempat perayaan. Sekiranya dalam majlis berkenaan ada unsur-unsur yang bertentangan dengan syarak seperti pergaulan bebas, mendedahkan aurat, meminum arak dan sebagainya, maka wajib bagi umat Islam menghindarkan diri dari terlibat dalam aktiviti berkenaan.

SUMBER

+++

Pendapat SR, tepuk dada tanyalah selera 😄

Post a Comment

8 Comments

  1. tak perlu sambut takut meragukan

    ReplyDelete
  2. Uishhh, memacam ek untuk nenek moyang mereka zaman dulu... Saya baru tahu . tq info

    ReplyDelete
  3. Info yg menarik..seronok tgk org jepun berdisiplin tinggi

    ReplyDelete
  4. kita tengok kemeriahannya tak perlu lah kot nak join menari sekali

    ReplyDelete
  5. haritu ramai gak yang pergi, sebab kontroversi ni makin bertambah ramai yang tahu pasal Bon Odori, makin melonjak pula bilangan pengunjungnya

    ReplyDelete
  6. Salah saru budaya Jepun... tengok untuk tambah pengetahuan rasanya x salah ..just bukan diamalkan...

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.