Monday, August 1, 2022

10 KEBAIKAN MAKAN NASI

Majoriti kita sedia maklum bahawa makan nasi mempunyai beberapa kelebihan, tetapi kita mungkin tidak memahami sepenuhnya apakah kelebihan tersebut. Walaupun kelebihan tepat nasi mungkin tidak diketahui umum, satu perkara yang pasti: rasanya sedap! Semua orang suka makan nasi. Ia adalah hidangan sampingan atau hidangan utama yang hebat yang sesuai dengan pelbagai jenis makanan, termasuk daging, tauhu, sayur-sayuran dan banyak lagi! 

Temui 10 kelebihan kesihatan makan nasi secara konsisten dengan membaca entry ini!



1. Bebas gluten dan anti-radang semulajadi 


Adakah anda mempunyai kepekaan terhadap gluten? Selain sedap, nasi juga bebas gluten. Adakah anda tahu bahawa beras adalah bijirin bebas gluten yang paling kerap digunakan? Ini sah terutamanya bagi mereka yang mempunyai penyakit seliak (celiac). Badan kita menggunakannya sebagai anti-radang semula jadi, yang sentiasa merupakan kelebihan yang besar. 

Jika anda sensitif gluten, anda hanya boleh memasukkan nasi dalam diet anda tanpa perlu risau. Tidak akan ada sebarang kerengsaan usus kerana ia bebas gluten. Nasi adalah komponen hebat dalam mana-mana diet kerana ia adalah penting untuk sentiasa mencari strategi untuk mengurangkan keradangan di seluruh badan kita.


2. Menggalakkan Sistem Saraf yang Sihat 


Adakah sistem saraf anda memerlukan bantuan? Bantuan terbaik ialah nasi! Fungsi berkesan sistem saraf kita bergantung pada penggunaan beberapa vitamin B. Subjenis vitamin B yang berbeza menyumbang kepada sintesis neurotransmitter. Neurotransmiter menyumbang kepada kawalan fungsi biologi. Sumber luar biasa beberapa vitamin B ialah beras. Makan nasi boleh membantu meningkatkan kesihatan sistem saraf anda kerana ia mengandungi vitamin B yang tinggi.


3. Sumber Tenaga Boleh Dipercayai 

Rasa letih dan lesu? Dapatkan hidangan nasi putih atau perang! Karbohidrat adalah sumber tenaga yang penting untuk badan kita. Badan kita berfungsi untuk menukar karbohidrat yang sihat kepada tenaga apabila ia dimakan. Namun, nasi mengandungi karbohidrat berkhasiat yang berguna untuk lebih daripada sekadar menjana tenaga. 

Oleh kerana otak menggunakan sumber tenaga ini, ia juga menyumbang untuk memastikan fungsi otak yang sesuai. Semua mineral, vitamin dan bahan-bahan lain yang terkandung dalam beras membantu meningkatkan aktiviti metabolik semua organ badan. Badan kita kini mempunyai lebih banyak tenaga!


4. Kualiti Diuretik dan Penghadaman: Mencegah Sembelit


Adakah anda baru-baru ini mengalami masalah usus? Anda boleh mengawal sistem penghadaman dengan mudah dengan makan nasi. Enam gram serat boleh didapati dalam hanya satu auns dedak padi yang belum dimasak. Kerana kandungan seratnya yang tinggi, nasi adalah makanan utama untuk mencegah sembelit dan mengimbangi sistem penghadaman. 

Selain itu, beras berfungsi sebagai diuretik semula jadi, yang membantu dalam kehilangan air badan. Bagi orang yang mempunyai tekanan darah tinggi dan masalah lain, ini adalah berfaedah. Kencing yang lebih kerap akibat kehilangan air dari badan membantu badan menyingkirkan asid urik dan mungkin membantu dalam penurunan berat badan. Buah pinggang anda mendapat manfaat sebagai pertukaran untuk ini. Pastikan terhidrasi sepanjang masa!


5. Boleh Membantu Mengurangkan Risiko Kanser 


Adakah anda sedang mencari cara untuk kekal proaktif dalam memerangi risiko kanser? Mengambil makanan berserat tinggi seperti nasi membantu mengurangkan peluang anda mendapat kanser!

Kandungan serat tinggi beras membantu penghadaman dan menurunkan tekanan darah. Sebagai gantinya, badan anda secara keseluruhan lebih sihat. Selain itu, sistem penghadaman yang sihat menghalang sisa badan daripada terkumpul untuk jangka masa yang panjang. Kemungkinan bahan buangan ini berinteraksi dengan sel-sel sihat dalam badan berkurangan dengan mengekalkan aliran. Ini bermanfaat dalam memerangi dan mencegah kanser kolorektal dan usus. Walau bagaimanapun, perjuangan beras menentang kanser masih jauh dari berakhir. Kandungan vitamin tinggi dalam beras. Vitamin ini mengandungi antioksidan yang membantu dalam membersihkan badan daripada radikal bebas, seperti vitamin A dan C.


6. Mencegah Obesiti 


Pernahkah anda berusaha untuk menurunkan berat badan tetapi tidak pasti makanan yang membantu anda melakukannya? Tidak perlu mencari lagi daripada sepinggan nasi yang sihat! Kerana beras mempunyai jumlah natrium, lemak, dan kolesterol yang rendah, ia adalah bantuan yang baik dalam mengurangkan obesiti. Ia kaya dengan nutrien dan tidak mempunyai kesan negatif yang ketara terhadap kesihatan seseorang. Sudah tentu, kandungan seratnya yang tinggi juga membantu mengurangkan obesiti.


7. Boleh Digunakan untuk Penjagaan Kulit 


Adakah anda sedang mencari produk penjagaan kulit semulajadi tetapi tidak pasti dari mana untuk bermula? Anda mungkin terkejut apabila mengetahui bahawa beras sebenarnya berfungsi sebagai produk penjagaan kulit yang hebat! Beras digunakan untuk penjagaan kulit secara topikal dan dengan memakannya. Jika mencari penyelesaian topikal, anda boleh mengambil beras dalam bentuk serbuk dan sapukan pada kulit. Penyelesaian topikal ini bagus untuk kulit yang meradang kerana serbuk akan membantu mengurangkan keradangan.

Penyakit kulit lain juga boleh dirawat dengannya secara topikal. Pendekatan lain untuk menggunakan beras sebagai rawatan penjagaan kulit topikal adalah dalam air beras. Untuk melegakan kulit yang merengsa, air beras digunakan. Kerana komponen fenoliknya, beras perang digunakan dengan lebih kerap. Bahan-bahan ini berfungsi untuk mengurangkan kerengsaan dan kemerahan kulit. Selain itu, beras melambatkan proses penuaan yang mungkin membahayakan kulit dan melambatkan permulaan kedutan berkat semua antioksidan yang terkandung di dalamnya.


8. Sumber Protein yang Baik


Jika anda kerap bersenam atau mengikuti diet vegan atau vegetarian, makan nasi berprotein tinggi, sama ada putih atau coklat, adalah kaedah yang hebat untuk mengekalkan tahap protein anda di tempat yang sepatutnya. Beras perang kering ini mempunyai 6 gram protein setiap 1/4 cawan. Selain itu, 1/4 cawan beras putih kering ini mempunyai 5 gram protein. 

Kadangkala sukar untuk mencari makanan yang kaya dengan protein sementara masih dianggap sebagai vegan atau vegetarian. Kaedah yang bagus untuk menambah makanan vegan atau vegetarian berprotein tinggi yang lain adalah dengan makan nasi.


9. Menggalakkan Kesihatan Jantung 


Pernahkah anda mencari idea cara semula jadi untuk meningkatkan kesihatan jantung anda? Jika anda pernah, makan nasi dengan kerap mungkin jawapan yang anda cari selama ini!

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, beras secara semulajadi mengurangkan keradangan. Kesan anti-radangnya membantu dalam mengurangkan kadar deposit plak aterosklerotik dalam dinding saluran darah. Peluang anda untuk mendapat penyakit jantung yang serius seperti serangan jantung atau strok akan berkurangan akibatnya. Walaupun fakta bahawa kedua-dua beras perang dan putih mempunyai kelebihan ini, beras perang adalah lebih berfaedah. Ini adalah hasil daripada sekam beras perang, di mana sebahagian besar nutrien berada. Satu lagi sumber terbaik untuk meningkatkan kesihatan jantung ialah minyak dedak padi. Kualiti antioksidan yang terdapat dalam minyak dedak padi membantu menurunkan paras kolesterol dalam badan dan akhirnya meningkatkan kesihatan kardiovaskular.


10. Mengawal Paras Gula Darah dan Tekanan Darah 

Adakah anda mengalami tekanan darah tinggi? Adakah anda sedang mencari cara semula jadi untuk mengawal tekanan darah anda? Jika ya, maka anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk memasukkan nasi ke dalam diet anda! 

Mengawal Tekanan Darah 

Bagi sesiapa yang menghidap hipertensi, pengambilan nasi adalah cara yang baik untuk memeranginya. Ia mengandungi jumlah natrium yang sangat rendah. Natrium dikenali untuk menyempitkan arteri dan urat dalam badan. Semasa tekanan darah anda meningkat, anda memberi lebih banyak tekanan atau tekanan pada sistem kardiovaskular anda. Dari masa ke masa, garam boleh menjejaskan jantung dan menyumbang kepada pelbagai penyakit jantung. Mengambil makanan rendah natrium secara berterusan mengurangkan risiko ini.

Mengawal Paras Gula Dalam Darah

Namun, nasi juga membantu mengurangkan paras gula dalam darah. Kedua-dua beras perang dan beras putih mempunyai keupayaan untuk mengawal gula dalam darah, namun beras perang adalah pilihan terbaik dalam hal ini. Beras perang lebih berkesan untuk mengurangkan penyerapan glukosa oleh badan kerana ia mempunyai lebih banyak serat dalam sekam. Kelewatan dalam penyerapan glukosa oleh badan memberikan masa insulin badan untuk mengagihkan glukosa ke seluruh tubuh dengan berkesan.

Banyaknya Kebaikan Makan Nasi Secara Berkala!

 Terdapat beberapa kebaikan makan nasi dengan kerap. Sama ada anda sedang mencari makanan kaya protein untuk diet vegan atau vegetarian anda atau mencari hidangan pra-senaman yang hebat, nasi berprotein tinggi adalah calon yang ideal! Beras perang dan putih berfungsi dalam pelbagai cara untuk meningkatkan kesihatan keseluruhan badan anda.

16 comments:

  1. Alhamdulillah byk kebaikannya sbb nasi ni memang tak boleh x makan haha...

    ReplyDelete
  2. Nasi memang harus mkn , kalau tak rasa lain je. Sehari sekali akan pekena nasi berlauk
    dulu2 ya blh je 2 ,3 tak mkn nasi


    ReplyDelete
  3. Jadi kalau ada yang anti nasi atau kata nasi punca obesiti kena betulkan semula persepsi. Diri sendiri yang perlu lebih bijak mengatur pola makan.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, banyak kebaikannya. Fiza tak boleh kalau takde nasi.

    ReplyDelete
  5. tengah diet pun boleh digalakkan makan nasi, tapi ramai yang diet takmo makan nasi

    ReplyDelete
  6. Nasi memang elok untuk kita. Saya sendiri pun, tak boleh kalau tak makan nasi. :)

    ReplyDelete
  7. mesti makan nasi untuk kejapkan perut

    ReplyDelete
  8. selalu org kata makan nasi tak elok kalau nak turunkan berat, ni kali pertama baca kata nasi elok! hahahaha..ok nak sambung makan nasi hahaha

    ReplyDelete
  9. Kalau kita makan nasi dengan portion yang betul, memang ianya baik untuk kesihatan kita...

    ReplyDelete
  10. buat mama risau pada anak mama kat asrama tu, dia jarang makan nasi skrg. penat katanya huhu

    ReplyDelete
  11. Banyak kelebihan makan nasi ni sebenarnya tapi kenapa ramai yg suka menyalahkan nasi.. balik2 nasi salah, hehehe.

    ReplyDelete
  12. Banyaknya kelebihan nasi dan ramai yang skeptikal dengan khasiatnya kan....kesian nasi selalu dipersalahkan...SA suka je makan nasi cuma kurang pengambilan...

    ReplyDelete
  13. ada byk kebaikan nya nasi ni, cuma x leh byk2 la kot...kannn

    ReplyDelete
  14. Ada orang takut makan nasi sebab nak berdiet
    Rugi kan sebab banyak khasiatnya

    ReplyDelete
  15. Ok je makan nasi cuma jgn berlebihan.. kalau sy, ada masa diet.. mmg tolak nasi sebab sy risau terlalu berselera.. hahaa.. Dah ok sikit, makan nasi.. pastu.. sedappp lah pulak sampai sudah makan ngn lauk pauk.. kan 😂

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot