8 Perkara Yang Boleh Dilakukan Ketika Terperangkap Dalam Kesesakan Jalan Raya


Kita semua mengalami kelewatan lalu lintas sekali-sekala. Setiap hari, lebih banyak kereta ditambah ke jalan kami yang sudah sesak, dan kadangkala kemalangan atau perubahan laluan jalan raya mengakibatkan kita terperangkap dalam kesesakan teruk, kenderaan tak bergerak-gerak. 

Ia mungkin satu tempoh masa yang sangat sukar, terutamanya jika anda perlu berada di suatu tempat dengan cepat atau jika anda perlu pulang ke rumah selepas hari yang panjang. 

Berikut adalah 7 aktiviti menghiburkan yang boleh anda lakukan untuk meluangkan masa.
1. Catch Up Panggilan Yang Terlepas

Gunakan masa untuk membuat beberapa panggilan telefon. Kebanyakan orang terpaksa mengabaikan beberapa panggilan sepanjang hari kerana mesyuarat atau kerja pejabat yang sibuk. Ini adalah masa yang sesuai untuk menghubungi ibu anda, mengucapkan tahniah kepada rakan atas pertunangannya, mengejar pasangan anda, atau membuat beberapa panggilan rasmi.


2. Layan Radio

Masa boleh berlalu apabila anda mendengar radio. Juruhebah radio tahu cara membuat kita terhibur dan boleh memperkenalkan pelbagai program, peraduan dan acara untuk memastikan kami sibuk semasa terperangkap dalam kesesakan. Muzik juga boleh meningkatkan mood anda serta-merta, jadi cari stesen yang anda sukai dan duduk dan berehat.


3. Membaca Buku

Jika anda seorang yang gemar membaca, bawa novel semasa anda untuk bekerja. Anda tidak pernah tahu bila anda mungkin mendapat peluang untuk mendapatkan masa membaca yang berkualiti. Kesesakan lalu lintas adalah peluang terbaik. Anda tahu anda tidak akan pergi ke mana-mana selama sekurang-kurangnya 15 minit jadi keluarkan penanda halaman anda dan hilangkan diri ke dalam buku anda.


4. Menyelesaikan Crossword Puzzle

Menyelesaikan teka-teki dan puzzles boleh membantu anda meluangkan masa semasa terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang sesak dan bising. Bawa surat khabar hari itu bersama anda supaya anda boleh menyelesaikan teka silang kata jika anda mendapat peluang. Peluang mungkin hanya hadir di dalam kereta, jadi rebutlah ia. Anda tidak akan tahu di mana masa berlalu semasa anda memikirkan petunjuknya.


5. Melayari internet

Pada zaman ini, anda boleh mengakses akaun Facebook, TikTok, Instagram atau Twitter anda dari mana-mana sahaja. Sambung ke Internet dengan telefon atau komputer riba anda dan ikuti rangkaian sosial anda untuk hari itu. Sebagai alternatif, anda boleh menonton filem atau rancangan TV dalam talian; apa-apa pun boleh.


6. Mengutip sampah yang ada

Duduk di dalam kereta anda tanpa melakukan apa-apa boleh menjadi masa yang sesuai untuk membersihkannya. Susun semula semua pembalut kosong, wayar berselirat dan item lain yang telah menyumbang kepada kekacauan dan selerak. Sekurang-kurangnya, sesuatu yang baik datang dari keadaan itu.


7. Mempersiapkan Mental

Daripada kecewa kerana tidak bergerak, gunakan masa untuk membersihkan kepala anda dan mempersiapkan diri secara mental untuk hari yang akan datang. Jika anda dalam perjalanan pulang, anda boleh menggunakan masa untuk merenung peristiwa pada hari itu dan cara anda merancang untuk menangani cabaran pada hari berikutnya.

 Kesesakan lalu lintas adalah hakikat kehidupan jadi tidak ada gunanya terlalu tertekan dan kecewa. Sebaliknya gunakan masa untuk melakukan salah satu aktiviti yang dinyatakan di atas. Anda mungkin mendapati diri anda seorang yang lebih tenang.


8. Berzikir dan membaca Al-Quran

BIASANYA bila bermusafir atau naik kenderaan berjalan jauh, kita akan mendengar radio sebagai halwa telinga. Tapi tahukah anda, selain mendengar muzik, kita boleh habiskan masa dengan membaca al-Quran? Abdullah bin Mughaffal R.A meriwayatkan:

 الفَتْحِ – أوْ مِن سُورَةِ الفَتْحِ – قالَ: فَرَجَّعَ فِيهَا

 “Aku melihat Rasulullah S.A.W membaca Surah al-Fath atau sebahagian surah itu pada hari pembukaan Kota Makkah sambil menunggang unta miliknya.” Beliau mengatakan; “Maka Baginda mengulang-ulang bacaan dari surah itu.”

(Sahih al-Bukhari, no.7540)

Dalam lafaz Imam Muslim disebutkan:

‎قَرَأَ النبيُّ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ عَامَ الفَتْحِ في مَسِيرٍ له سُورَةَ الفَتْحِ علَى رَاحِلَتِهِ، فَرَجَّعَ في قِرَاءَتِهِ

 “Nabi S.A.W membaca Surah al-Fath dalam perjalanan musafirnya pada tahun pembukaan Kota Makkah sambil berada di atas unta tunggangannya. Lalu Baginda mengulang-ulang bacaan Baginda.”

(Sahih Muslim, no.794)

Selain perbuatan Nabi S.A.W dalam Hadis di atas, terdapat banyak lagi riwayat yang menceritakan bahawa para Sahabat juga selalu membaca al-Quran sambil menunggang binatang kenderaan. Ini menunjukkan bahawa membaca al-Quran adalah satu kebiasaan bagi mereka. Malah, tidak salah juga kalau kita mengatakan ianya merupakan hiburan bagi mereka. 

Alangkah baiknya jika kita biasakan membaca al-Quran sambil menunggang motosikal atau menaiki kereta. Mulakan dengan surah-surah yang pendek dan mudah. Kalau tak mampu, kita boleh juga dengar bacaan al-Quran melalui alat-alat peranti yang canggih pada zaman ini. Sambil-sambil itu, kita boleh ikut sekali. Bukan sahaja membaca, secara tak langsung kita dapat menghafal sekali. 


Post a Comment

11 Comments

  1. Eh, saya mengantuk kalau hadap jalan sesak ni. So buka radio klasik dengar lagu-lagu jiwang hahahaa.

    ReplyDelete
  2. Sadis betul kan traffic jam ni. rumah saya ke office kalau tak jam 15 minit je, tp boleh jadi lebih sejam kalau teruk sgt traffic nye haha. mmg slalu dengar and layan radio and scroll phone je la bila jam

    ReplyDelete
  3. dah jarang2 jumpa jem sebab dah jarang2 jalan2 jauh2

    ReplyDelete
  4. teringat zaman sekolah dulu. arwah nenek ajak mengaji dalam kereta kalau long journey atau jalan jem, terus semua tidur. huhu. memori betul

    ReplyDelete
  5. takleh baca dlm keta, mesti pening. dgr radio memang selalu & gelak sorang. nyanyi kuat2...or zikir tu selalu gak amalkan.. x jam pun amalkan juga bila naik keta tu. satu lagi..kudap2....

    ReplyDelete
  6. Terima kasih tipnya.. memang boleh jadi tahap bosan teramat bila terperangkap dalam jalan jammed ni. Mau sakit pinggang bagai.. hihi

    ReplyDelete
  7. SS biasa dengar radio. dengar celoteh2 DJ, lagu2.. kalau boring lagu2 atau celoteh2 tu, tukar channel... hehheh. pastu minum2 dlm kete... bukan apa nak elak ngantok dan boring. mmg kena buat aktiviti.

    ReplyDelete
  8. Layan youtube bg hilang rasa bosan hadap jem

    ReplyDelete
  9. yes..selalu main games. tapi dibuatnya kawasan tu signal haremmmmm...menangis

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.