5 Kelebihan Melukis Sebagai Hobi

 5 Kelebihan Melukis Sebagai Hobi


Selepas seharian bekerja, hobi adalah cara terbaik untuk berehat dan berehat.
Ia adalah cara yang hebat untuk berehat dan berseronok sambil mengalihkan fikiran anda daripada apa sahaja yang menyebabkan anda tegang. Anda boleh terlibat dalam hobi yang menyeronokkan ini pada bila-bila masa. Terdapat banyak sebab yang baik untuk memulakan aktiviti hebat ini, tetapi ini adalah 5 teratas!
1. Lakaran dan lukisan ialah cara yang bagus untuk meningkatkan kemahiran kreatif anda dan mula berfikir dengan cara yang berbeza.


Anda boleh melihat melalui seni bahawa kebanyakan masalah boleh diselesaikan dalam lebih daripada satu cara. Pemikiran dan kreativiti terbuka dipupuk melalui seni. Ini mungkin agak bermanfaat untuk penyelesaian masalah dan pertumbuhan peribadi. Anda boleh menggunakan kemahiran yang anda dapat melalui lukisan dalam banyak aspek lain dalam hidup anda.


2. Melakar membantu membangunkan beberapa bahagian otak anda yang berbeza.


Anda meningkatkan tumpuan dan rentang perhatian anda, dua kebolehan yang mungkin sangat membantu dalam kehidupan peribadi dan profesional anda. Selain itu, ia meningkatkan koordinasi tangan-mata, menjadikannya lebih mudah untuk anda menyelesaikan tugas harian. Walau bagaimanapun, ia juga memupuk pemikiran strategik, yang merupakan kemahiran yang semua orang perlu ada pada tahap tertentu.


3. Kesihatan keseluruhan anda mungkin boleh dipertingkatkan dengan melukis.


Semasa anda membina harga diri dan keyakinan anda melalui seni dan lakaran anda apabila anda menjadi lebih baik dan lebih baik. Anda akan mendapat rasa pencapaian dan mula berasa bangga dengan seni anda yang akan membawa keyakinan itu ke sepanjang hayat anda. Mempunyai keyakinan dalam kerja anda -apa pun ia- adalah perkara yang sangat berguna untuk dimiliki.


4. Rehat dan ketenangan


Apabila anda membuat lakaran, anda boleh berehat dan bekerja mengikut kelajuan anda sendiri. Anda hanya boleh melukis apa sahaja yang anda mahu dan berseronok semasa melakukannya kerana tiada sekatan dan tiada siapa yang mengarahkan anda apa yang perlu dilakukan.


5. Lakaran juga boleh membantu anda meningkatkan kemahiran komunikasi anda.


Kerana tiada perkataan dalam lukisan, selalunya, artis mencari cara lain untuk berkomunikasi dengan penonton. Ini boleh membantu anda meningkatkan kemahiran komunikasi anda yang lain dengan lebih memahami perasaan dan emosi anda dan tanpa memerlukan kata-kata untuk diucapkan.

+++

Terdapat banyak faedah untuk melukis, dan ia tidak terhad kepada lakaran pensel dan kertas. Hanya melakar dan meluangkan masa untuk melakar apa sahaja yang anda mahu, apa sahaja yang anda mahu, menyediakan semua faedah ini. Kelebihan gaya hidup hobi ini sangat mengagumkan dan boleh memajukan kebolehan anda dengan ketara dalam pelbagai aspek kehidupan, bukan sekadar membuat lakaran.

Post a Comment

6 Comments

  1. Dah lama tak blog.
    Sekarang hobi fokus pada gardening + painting

    ReplyDelete
  2. betul 3x. pernah terbaca..tapi x berseni dlm seni lukis ni.. he he he..

    ReplyDelete
  3. Dulu aiyan suka melukis tapi sekarang dah malas, nak kene suruh dia melukis semula biar dia gunakan otak belah kanan kiri dia

    ReplyDelete
  4. along ammi rajinlah berdoodling bila ada free time...ammi nak doodle garis lurus pun tak lepas. dasar tangan kayu betul

    ReplyDelete
  5. Saya akan start melukis time mengantuk yakmat dalam training atau dalam kelas.. ahhaahha

    ReplyDelete
  6. Zaman sekolah suka melukis juga. Sekarang kadang kadang je, itupun secara digital je lah.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.