Air di KIAM versus air aku beli mesin~

Aku saje nak kutuk KIAM lagi..haha sape suruh carik pasal dengan aku~ heheee~

HAritu Zaimi beli pH tester untuk test air akuarium dia.. pastu dia pun suruh aku test air akuarium aku jugak.. Ok lah, aku pun bawak la naik bilik aku.. Lepas test, air akuarium aku memang berasid! Huwaa! Nak test camane? Mula-mula, guna tiub yang dia bagi dalam set tu, amek air sebanyak 15ml.. Pastu, titiskan 3 titik pH tester tu kat dalam air yang kita dah amek sample tu.. Goncang2 sikit, tengok dan banding perubahan warna dengan merujuk dekat kad yang dia bagi. Dalam kad tu ada penunjuk untuk sekian2 pH, warna dia sekian2.

Pastu, dah test air akuarium tu, aku pun tergedik lak nak test air paip ngan air yang aku beli mesin. Ala yang 20sen seliter tu. Ha, gambar kat atas adalah air mesin. Penunjuk berwarna hijau, maksudnya air tu pH dia 7. Neuteral la, nama pun air sihat kan.

Pastu, aku pun test la air paip yang keluar mengalir dari paip di asrama ku ini. Terkejut nya aku tengok result dia. kenapa? ha tengok la kat bawah ni.
.
.
.
.
.Biru. Beerti dalam kad tu kat bawah sekali. Maksudnya, SANGAT BERALKALI.
Hoh...patutlah air dar water cooler pun warna kuning, bila minum rase besi. Teruknya. Duit student bayar rm7 sehari tu amek buat ape? rm7 sehari, rm210 sebulan, rm1050 sebulan. Untuk seorang student. Kalau 10 student? Dah rm 10,500. Tapi 10 student ke? Bukan lebih? Tu untuk warganegara, kalau foreigner, rm 10 sehari, rm300 sebulan, rm1500 sebulan. Untuk sorang student. Kalau 10? RM15,000.

Dey! Tolong la jaga kualiti air sikit. HUH!~

******************************************

Aku mungkin tak dapat melawat blog korang untuk sehari dua~
Bizi maa~

Post a Comment

10 Comments

  1. ahhahahaha... sian ikan2 ko.. duk dalam air beralkali... huhu

    ReplyDelete
  2. adoi laa..

    ukm kan

    adoi laa

    perot ade asid..masuk air beralkali..

    jadi garam..keh3..yoyo O je

    darah tinggi dibuatnya..

    makin minum makin haus...

    ReplyDelete
  3. Amy: Ikan aku duk dlm air berasid mase aku cek..sbb dorg byk berak! haha! Aku la yang bermandikan 'bes' setiap hari~ hehee~~


    Ain: Serius...mase minum rase besi..huhuuuu~

    ReplyDelete
  4. kat mrsm pown kes yg sme gak..
    hahaha...
    naseb bek hostel xbyr...

    ReplyDelete
  5. lead: heheh..sian kan? malang tol penghuni KIAM~


    leena: MRSM lagi la..haha~

    ReplyDelete
  6. air beralkali tu baik utk kesihatan..buleh meneutralkan asid dlm tubuh & darah..tp biar kena la alkali tu tahap mana.. http://eye10.blogspot.com/2009/03/cerita-miracle-flusk.html

    ReplyDelete
  7. air beralkali tidak sihat..
    mengOng jek if rse besi...
    damn!
    ukm terok~
    lalala~

    [terasa mau test kt amin plak. deh~]

    ReplyDelete
  8. eye10:
    oh yeke..saye x belajar tinggi sbb tu sy tak tau.. lalala~~


    Putri: sila test! hahahaha!!

    ReplyDelete
  9. Amy: Ikan aku duk dlm air berasid mase aku cek..sbb dorg byk berak! haha! Aku la yang bermandikan 'bes' setiap hari~ hehee~~


    Ain: Serius...mase minum rase besi..huhuuuu~

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.