10 Khasiat Kelapa Kepada Manusia


1. Kelapa Mempunyai Heat Point Yang TinggiAnda boleh menggunakan minyak kelapa untuk memasak, menggoreng, dan membakar pada suhu yang tinggi . Minyak tidak teroksida dan memecahkan sehingga 450 darjah Fahrenheit atau 252 darjah Celsius. Gantikan minyak sayur-sayuran anda dengan minyak kelapa hari ini. Ia boleh digunakan sebagai pengganti yang sama dalam semua resipi anda.


2. Kelapa Sebagai PelembapSelamat tinggal kulit tidak stabil dan kering. Minyak kelapa boleh digunakan di seluruh badan dan muka. Ianya hebat sebagai pelembap semula jadi yang tidak akan menyebabkan kulit anda menjadi berminyak. Ia meningkatkan pengeluaran kolagen dalam sel-sel anda dan akan menghilangkan kedutan!

3. Boleh Mebantu Metabolisme dan Penurunan Berat BadanMinyak kelapa adalah asid lemak rantaian sederhana (MCFA), juga dikenali sebagai trigliserida rantaian sederhana (MCT ). Ia adalah lemak yang sihat tanpa sebarang lemak trans. Zarah asid lemak segera pergi ke hati, meningkatkan tenaga dan metabolisme. Ini kemudiannya menghasilkan penurunan berat badan. Mula mengambil beberapa sudu sehari untuk mendapatkan tubuh anda kembali dalam bentuk yang menawan.

4. Ubat GigiOleh kerana ciri-ciri antibakteria dan anti- kulat pada minyak kelapa, anda boleh dengan mudah campurkan minyak kelapa dengan baking soda dan berus pada gigi anda. Simpan di dalam bekas di tempat yang sejuk, minyak kelapa  akan bertukar kepada cecair di atas 74 darjah Fahrenheit dan 23 darjah Celsius.

5. Perapi RambutJika anda boleh mengambil dan menggunakannya sebagai pelembap badan , ia mesti membantu rambut anda juga. Anda boleh sapu pada rambut anda dan dalam  15 minit, boleh mendapatkan kesan pelembab untuk mempunyai rambut yang sihat dan berkilat. Syampu , bilas , dan gayakan selepas menggunakan minyak kelapa itu.

6. Mempercepat Proses Penyembuhan Luka dan Selaran MatahariKerana ia adalah pelembap semula jadi , minyak kelapa, bersama-sama dengan satu atau dua titis minyak lavender, boleh sembuhkan sub burn kulit anda. Gunakan setiap hari pada kulit anda, dan ia akan sembuh dalam masa yang amat singkat . Minyak kelapa juga menggalakkan pengeluaran kolagen dan membaiki sel-sel kulit.

7. Meningkatkan Pengeluaran Susu IbuJika anda seorang ibu yang menyusukan bayi anda , anda tahu bahawa bekalan susu anda adalah penting untuk perkembangan bayi anda. Pengambilan minyak kelapa dapat meningkatkan bekalan susu anda, kerana lemak yang sihat adalah satu komponen penting kepada pengeluaran hormon, yang boleh meningkatkan pengeluaran susu.

8. Deodoran SemulajadiSapukan minyak kelapa untuk kulit ketiak anda, untuk menghapuskan bau. Asid laurik dalam minyak kelapa boleh membunuh bau yang menyebabkan bakteria.

9. Ambil Dalam Kopi

Gantikan krim dalam kopi anda dengan minyak kelapa. Ia menambah  sedikit
slight nutty taste yang kaya dan sedap. Penambahan pengambilan minyak kelapa untuk meningkatkan pengambilan vitamin dan nutrien dalam badan anda, kerana lemak penting yang sihat adalah satu keperluan.

10. Scrub Badan (Lulur)

Membuang sel kulit mati anda dengan menggunakan scrub badan ini mudah. Campurkan bersama-sama  minyak kelapa dan gula. Gunakan dalam tab mandi atau semasa mandi shower untuk kulit lembut.Seperti yang anda lihat , minyak kelapa boleh digunakan dalam pelbagai cara, dan manfaat minyak kelapa meluas di seluruh spektrum. Beli sebalang minyak kelapa hari ini di kedai runcit berhampiran! 
p/s: macam pelik je ayat, macam copy je.. hahahaha.. aah memang copy, saja nak share sebab bermanfaat sungguh minyak kelapa ni. Cuma malas nak susun ayat cantik-cantik.. korang paham je kan? haha

Post a Comment

0 Comments