5 Manfaat Kesihatan Dari Pisang

 


Pisang adalah kuasa pemakanan, padat dengan karbohidrat yang memberi tenaga dan kalium yang menyihatkan jantung. Setiap daripada kita mengambil 10 kilogram pisang setiap tahun secara purata (kira-kira 100 pisang). Terdapat beberapa jenis yang boleh dimakan. Isi pisang adalah pepejal tetapi berkrim, dan ia tertutup dalam kulit yang tebal dan tidak boleh dimakan. Walaupun terdapat salah tanggapan umum bahawa pisang mempunyai kulit kuning, warna pisang berbeza dari hijau ke kuning hingga coklat apabila ia masak (terlalu masak).


Setiap pisang dikumpulkan ke dalam tangan 10 hingga 20 pada satu masa; pisang ditanam dalam kelompok 50 hingga 150. Spesies pisang manis yang besar, kuning dan berkulit licin adalah jenis pisang yang paling biasa. Pisang Musa sapienta datang dalam pelbagai saiz dan warna dan sering dimakan mentah. Plantain adalah pisang yang lebih besar dan lebih hijau. Pisang dimasak sama seperti cara sayur-sayuran biasanya digoreng atau dibakar.


5 faedah kesihatan terbaik dari pisang

1. Menyokong kesihatan usus

Pisang mempunyai kesan menenangkan pada usus; kandungan pektin yang tinggi, serat larut yang bukan sahaja membantu menurunkan kolesterol tetapi menormalkan fungsi usus. Kandungan serat yang tinggi dalam pisang membantu menggalakkan rasa kenyang dan kelihatan mengurangkan kembung perut. Kanji dalam pisang juga mempunyai kesan prebiotik, membantu membakar bakteria usus supaya kedua-duanya bertambah bilangan dan menghasilkan sebatian bermanfaat yang dipanggil asid lemak rantai pendek.


2. Kesihatan jantung 

Pisang sarat dengan mikronutrien yang berharga, terutamanya kalium, yang merupakan salah satu elektrolit terpenting dalam badan. Potassium membantu mengawal fungsi jantung serta keseimbangan cecair yang merupakan faktor utama dalam menguruskan tekanan darah. Keberkesanan makanan kaya kalium seperti pisang, dalam menurunkan tekanan darah dan melindungi daripada penyakit jantung dan strok diterima baik dan disokong oleh bukti saintifik yang banyak.


3. Boleh membantu urus pedih ulu hati

Pisang yang belum masak membantu meneutralkan asid perut dan sebatian tumbuhan yang terkandung di dalamnya, leucocyanidin, nampaknya menggalakkan ketebalan membran mukus perut. Ini bermakna pisang, selagi masih belum masak, boleh menjadi makanan tambahan yang berguna untuk mereka yang mengalami pedih ulu hati.


4. Merupakan penggalak tenaga


Oleh kerana ia mempunyai kandungan air yang rendah, pisang biasanya mempunyai lebih banyak kalori serta kandungan gula yang lebih tinggi berbanding buah-buahan lain. Ia mengandungi gula dalam bentuk sukrosa, fruktosa dan glukosa dalam kombinasi dengan serat, ini membolehkan mereka membekalkan rangsangan tenaga segera namun berterusan. Kaya dengan kalium ia menyokong pengecutan otot semasa senaman dan boleh mengurangkan risiko kekejangan. 


5. Boleh menyokong mood

Pisang mengandungi tryptophan, asid amino yang ditukar oleh badan kepada serotonin kimia otak yang menyenangkan. Bahan kimia otak ini dikenali untuk membantu kelonggaran, meningkatkan mood, mengurangkan kebimbangan dan secara amnya membuatkan anda berasa lebih gembira. Walau bagaimanapun, adalah sangat sukar untuk meningkatkan tahap tryptophan dalam darah melalui diet sahaja, dan walaupun kajian haiwan mencadangkan kemungkinan hubungan antara pengambilan pisang dan peningkatan dalam kebimbangan dan kemurungan, ia mungkin lebih berkaitan dengan kandungan antioksidan pisang daripada sumbangan triptofan mereka.


Adakah pisang selamat untuk semua orang?



Pisang tidak sesuai untuk semua orang, contohnya, ia boleh mencetuskan migrain pada orang yang terdedah kepada pisang. Pisang boleh mencetuskan reaksi alahan pada sesetengah orang. Gejala alahan biasanya berkembang dalam beberapa minit, dan anda harus berjumpa dengan doktor anda jika anda mengalami reaksi buruk. Walau bagaimanapun, jika ini berkembang menjadi tindak balas yang teruk, dikenali sebagai anafilaksis, ia adalah kecemasan perubatan dan anda harus segera menghubungi ambulans. 

Ubat-ubatan tertentu berfungsi dengan meningkatkan paras kalium dalam darah, jika anda diberi ubat seperti ini, anda harus berhati-hati apabila makan makanan yang kaya dengan kalium, seperti pisang.

SUMBER

Post a Comment

11 Comments

  1. saya juga suka makan pisang...selain sedap ia amat berkhasiat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah, saya juga suka makan pisang dari kecil 😄

      Delete
  2. Teringat pulak susu pisang Neelofa. 😅

    ReplyDelete
  3. Saya suka Pisang...cuma makan tu berpada pada..cepat je kenyang makan Pisang...

    ReplyDelete
  4. Sha suka pisang berangan.. kerepek pisang tanduk pun sedap juga.. hehehe..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.