Search This Blog

Showing posts with label monolog hati. Show all posts
Showing posts with label monolog hati. Show all posts

Saturday, August 8, 2020

Hati Pecah

Orang putih panggil broken heart.

Thursday, August 15, 2013

Suamiku Sayang

Allah, syukur kau kurniakan Zaimi untuk aku.
Dia sangat membantu dalam menjaga Adam. Dia rajin tolong. Dia jarang sangat tak involve dalam apa2 perkara berkaitan anak kami Adam Zuhairi.
Syukur ya Allah.
Sayu pulak hati ni bila tengok dia tidur kat lantai, sedangkan aku dan Adam tidur atas katil dia. Oh lupa nak cakap, sekarang ni kat kampung dia, kat Pasir Pekan, Kelantan.
Nanti naik rumah baru, kita beli cot Adam ye. :)
Sayam ko demo..

Friday, May 24, 2013

Pentingnya emak selepas bersalin

Emak,

Dah 49 hari Nie dengan Adam duduk dengan mak lepas bersalin.
Tak lama lagi, dah nak balik ke Senawang semula..
Dah duduk dengan mak lama-lama ni, terasa pulak sayu nak balik Senawang semula..

Tapi apakan daya, nak tak nak, kena balik juga, balik ke pangkuan suami..hehe..

Terima kasih mak, sebab susah payah bersengkang mata tak tidur malam sama-sama dengan Nie untuk jaga Adam. Nie langsung tak ada pengalaman, jadi mak banyak ajarkan.. Sampai ke hari ni, akhirnya Nie dah boleh mandikan Adam, walaupun takut-takut leher dia tu..huhuu..

Sepanjang tempoh berpantang, mak lah yang paling letih sebenarnya kan?

Dahlah tak cukup tidur sebab sama-sama jaga adam malam2, kadang2 Nie letih, tido malam tak sedar apa, mak lah yang tolong tukarkan pampers adam, dodoikan adam.. Pagi je, mak dah start basuh semua baju2 adam yang berlambak2 sebab ada suka 'terpancut'..haha.. basuh baju Nie, siapkan air mandi untuk Nie, siapkan air mandi adam, mandikan adam, lepas tu masak pulak.. barang tak cukup mak jugak yang pergi kedai kalau zaimi tak ada.. waktu nak mengurut mak jugaklah yang pergi menjemput menghantar tukang urut tu.. lepas tu tolong panaskan tungku.. tolong pegang adam masa Nie makan ke mandi ke..

Aku? Tuhan je yang tau betapa tak laratnya, dan sakitnya rasa badan selepas bersalin.. Cuma mampu duduk dan jaga adam je.. tu pun kadang-kadang terlena..

Kadang-kadang mak tertidur keletihan atas sofa.. Nie biar je.. Tak sampai hati pulak nak gerakkan..
Malam pun sama.. sejak Nie dah kuat balik Nie, bila adam nangis, Nie kalau boleh memang cepat2 je setelkan.. Tak nak mak terjaga.. Cukuplah mak dah banyak letih menolong waktu siang..

Terima kasih mak. Terima kasih.
Nie tak mampu nak balas jasa mak dekat Nie.. Duit ringgit tu ibarat tak cukup lagi dengan jasa mak..
Jaga ni dari kecik, sampai dah ada anak kecik pulak..

Allah, rahmatilah emak aku.

Betul kata orang, bila kau dah ada anak, kau akan rasa perasaan sayang kau pada ibubapa kau tu lebih dari biasa. Lebih menghargai mungkin?

Aku ingat lagi, malam lepas aku bersalin tu, lepas zaimi dah balik, aku SMS mak.

"Terima kasih mak, sekarang Nie tau kenapa mak marah bila Nie jahat :')"

"Okey, jaga diri, jalan pelan pelan kalau nak gi kencing, stokin pakai, ibu jari kaki jangan terlanggar, takut bentan"

Emak tetap emak kan? Risau kat anak tak kan habis sampai hujung nyawa.

4 generasi. Emak, aku (mak datok muka macam hape tah), nenek pangku Adam. Hari kedua sebelum discaj.

Emak aku. Ye memang muka tak sama langsung. Jenis darah je aku ikut dia. hee..
Tak dapat bayang macam mana kalau mak tak jaga aku time lepas bersalin.. Dengan sakitnya.. Fuh.. Terima kasih Allah untuk anugerah ini..

p/s: Dah tua bangka, dah ada anak kecik pulak dah, kalau ada buat silap kompem kena leter jugek.. takpelah mak.. I love u.. :)


Tuesday, March 19, 2013

15 Hari Menuju 38 Minggu

Ya Allah..

Makin dekat tarikhnya kandungan aku nak masuk 38 minggu ni..
Yang menambahkan cuak adalah aku ni ibu berisiko.



Aku ada GDM, asthma dan berat berlebihan.

Lepas tu gatal pulak pergi baca blog2 mengenai pengalaman ibu bersalin.

Ya Allah..

Permudahkanlah..

Tuesday, February 12, 2013

Internet yang lambat

Ohoi Internet cap C.
Kenapa yang teruk sangat coverage kat kampung laki aku neh?

Tolonglah improve.. Nama je kampung, tapi tak sampai sekangkang kera pun dari Kota Bharu ye..

Kenapalah connection internet slow sangat?

Benci betul.
Rugi je bayar, especially yang broadband weekly, aku langgan untuk handset tu.
Ceih.

Monday, June 28, 2010

Sepagi di Hospital Kajang


Hello !


Pagi tadi, pagi-pagi lagi (peliknya susunan ayat!!), aku dah pergi ke Hospital Kajang,
hari ni aku ada appointment dengan Pegawai Dietetik..

Appointment start pukul 8.30, tapi aku sampai sana dah 8.35..
Pusing-pusing carik parking, full pulak..terpaksalah parking kat luar pagar hospital..
Tak jauh pun, jalan sikit je..

Dalam 8.45 camtu, aku masuk dalam, tengok dah ada orang jumpa kaunselor tu,
aku pun ambil nombor, aku dapat nombor 2..


Tengoklah nama aku orang tu salah tulis, ada ke Nursyazini pulak..huhu..

Lama lah jugak aku menunggu turn aku tadi, dekat 45minit kot?


Kenapa aku kena pergi menjalani Kaunseling Pemakanan pagi ni sebenarnya?
Semuanya sebab aku ni dah terlebih berat badan, dan menyebabkan aku ada masalah kesihatan sikit..

Aku adalah obese..sob sob..

2009 adalah tahun yang tidak begitu menyebelahi aku, terlalu banyak masalah datang bertimpa-timpa masa 2009, aku pulak tak pandai nak kawal stress.. ditambah pulak dengan pemergian atok aku ke Rahmatullah..
semuanya tidak berjalan lancar pada aku tahun lepas..

Jadi, aku kerap makan. Aku rasa bila makan, aku happy. Lebih-lebih lagi bukan duduk rumah, aku boleh pergi makan pukul berapa je yang aku nak, dan aku makan apa je yang suka.

Makan pulak suka lewat-lewat malam, amaun yang dimakan pulak tak boleh nak sikit..
Ha sekarang, tanggunglah bahananya..

Senang cakap, aku dah terlebih 30kg dari berat badan yang sepatutnya berdasarkan ketinggian aku 168cm ni, gila kan??
Menyesal? Ada la sikit.. tapi mungkin Allah dah rencanakan aku sesuatu, antaranya, kalau aku tak mengalami masalah gemuk ni, aku tak kan tahu yang di Hospital Kajang, ada seorang Kaunselor Diet yang sangat baik hati..hehe..

Banyak juga nasihat-nasihat dari beliau, appointment seterusnya adalah pada tarikh yang sama bulan depan..
Gila kau, dia nak tengok berat aku dah turun.. Dia gak dah bagi senarai menu makanan yang aku boleh makan..

Phew.. Aku akan harus cuba jugak, untuk sekurang-kurang mengurangkan (ayat pelik lagi??) 5-8 kg until next appointment.. kalau tak mesti kena marah T_T

Yang menjadi permasalahan sikit sekarang adalah kecekalan hati, itu aje.
Aku berharap aku dapat bertahan! Target? Nak nampak cantik pakai baju pengantin..ahaks!

Wish me luck!


Selamat tinggal lemak-lemak ku =)

Friday, April 2, 2010

Din Beramboi Meninggal Dunia

Selamat Jalan Abang Din..




Berita ni memang mengejutkan..
Sudah tiada lagi Din Beramboi..

Macam tak percaya..
Berehatlah dengan tenang..
Kami akan merinduimu..

Al-Fatihah..

=(

Tuesday, April 21, 2009

insaf dalam renungan..

mungkin entry aku kali ni agak emo..
tapi aku betol2 kecewa..

mereka bangsa ku..
dia juga bangsaku..

yang beza cuma mereka itu mampu..
dia pula sedang diuji oleh Tuhan yang satu..
dia tak berdaya..
sekali pandang pun tau dia kurang upaya..

dia hanya meminta sedikit dari harta mereka..
sedikit.. bukannya luak..
namun bagi mereka dia itu beban..
beban yang tak patut mereka tanggung..
jadi mereka biarkan dia..
dia hanya berdiri dalam keadaan tidak pasti reaksi mereka pada dia..
sehinggalah mata ketiga dia membawa dia pergi ke arah mereka yang lain..

bukan semua mereka itu bakhil, tidak..
ada yang prihatin..
dan ada yang sedar dan mengingati pesan Tuhan dan utusanNya..
untuk saling membantu sesama manusia..
terutama lagi insan yang seperti dia..

namun aku cuma hairan..
apakah mereka yang mengatakan 'tidak' itu kurang yakin dengan dia?
atau kerana mereka itu juga ada kurang upayanya dari segi lain?

paling tidak ucaplah maaf kepada dia kerana tidak dapat membantu..
bukan dengan menggelengkan kepala beserta senyuman hina di muka..
kerana dia sudah pasti tidak dapat melihat itu semua..
kasihan dia..
kerana Tuhan menguji dia..
dengan tidak meminjamkan deria yang utama itu kepada dia..

Sunday, April 19, 2009

Mood Mana?

mana perginya mood aku nak update blog??

Salah 1 sebab aku tak suka ada orang suka tiru aku, perhhh...

Dah la poyo.. Ingat aku selesa sangat ngan dia?

Dia ingat dia sape?

suka suruh aku layan dia, ajak dia kemane2 aku pergi..
suke wat statement ala2 diri bagus sgt..
bila aku tak nak layan buat2 macam nak merajuk..

come on la..
Aku tak kuasa la nak layan orang macam tu..

pastu suke komen yang ntah pape..nak angkat diri sendiri..
pigi dah!
pe motif? nak tunjuk diri bagus?
taik la..

sape dia?
huh..hint: bukan lelaki..haha..
xyah tau la sape.. korang mesti tau kalu org tu bukan korg..

bg aku blogger lain xde masalah..cume dia ni sorg..

oh please!

Dan disbbkan tu aku malas nak update blog buat seketika..

lagipon nak exam..

heee~

ps: moody sbb esaimen hilang selepas dibuat kerana laptop bongok~
s*it!

Thursday, March 26, 2009

Aku mahu tidur seperti Elin~

Elin...akak jeles ngan ko tau tak.. ko rilek je hari2..
makan main tidur berak jilat bulu..

happy je ko kan? makan pun mak belikan, mak suapkan..
ko tak yah gi makan kedai, ko gak tak runsing bila takde duit..

Oh Elin.. bestnye jadi ko kan?
Ko hanya pikir masalah cmane nak keluar dari rumah senyap2..
cmane nak tangkap burung kat atas bumbung..
cmane nak bunuh tupai..

Oh Elin..
pape pon,
I love u, miss u!

mwah mwah!!

Eh korang silalah ke blog Elin, blog international tau~~

aku nak tido dah..nite~

p/s: aku sakit gusi~

Sunday, March 22, 2009

Nak sangat jumpa atok tapi aku tak berdaya~

Aku sakitkan hati org dan hati aku lagi..
Aku tak tau,kenapa aku teruk macam ni...
Aku sepi...
Aku tak diingati, jika tak ada hal penting...
Tak bolehkah hubungi aku untuk buat aku tersenyum,
walau hanya untuk bertanya khabar?
Kenapa hubungi aku, untuk anjakkan lekuk senyum menjadi muram?
Mungkin kerana itu aku resah,
Aku hilang rasa..
Aku mudah menyakitkan insan yang tak pernah jemu mencoretkan senyum di wajahnya untuk tatapan aku..
Aku sedih, ya.
Aku sedih..
Dianak tirikan oleh darah daging sendiri,
memang pedih..
Atau mungkin hanya aku yang terlalu kreatif untuk menghasilkan andaian itu?
Kini aku sangat rindukan atok,
kerana ketika dia masih ada,
aku pasti akan mendapatkan dia..
Jika perasaan aku ini mula hilang rasa..
Pada kamu,
kamu pasti tahu siapa kamu..
Aku mohon maaf,
Aku tak berniat menyakitkan mu..
Ampunkan lah aku.
Aku nak sangat temui atok..
tapi sungguh aku tak berdaya..
:(

Friday, March 20, 2009

Nak tido dalam kemalasan~~

Esaimen melambak...
Baru siap RS lab activity..truk nye syazni!
tp skg nk tido lak..
adoi!
p/s: sebenarnye aku ni pemalas sejak tadika~

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Ya it's me